نه! واقعیت این است که اکثریت کسانی که اکنون مشغول عکاسی با دوربینهای دیجیتال هستند، در بسیاری از مفاهیم اساسی، تاکید می‌کنم " مفاهیم اساسی"، دچار بدفهمی‌ها و کج فهمی‌های متعددی می‌باشند. شاهد این مدعا، دیدن هر روزه‌ عوارض این دیجیتالیسم ناقص است. در حقیقت در این وادی، گذار به عکاسی دیجیتال، یک گذار سالم نبوده است و حاصلش نوزاد ناقص الخلقه‌ای است به نام عکاسی دیجیتال در ایران. عدم وجود آموزش‌های بنیادین و دقیق، تکیه بر اطلاعات ناقصی که از افراد بدون صلاحیت ناشی می‌شود و استفاده از اطلاعات نادرستی که بعضا در فضای اینترنت وجود دارد، از جمله عوامل تولد این نوزاد ناهنجار است.

بدتر از همه اینها، عدم توجه و نبود آموزش‌های اساسی در دانشگاهها و موسسات آموزشی و حتی به سخره گرفتن این دنیای جدید، کار را از آنچه هست بدتر می‌کند.

می‌خواهم از این پس به تناوب، در سلسله مطالبی که با عنوان " دیجیتالیسم ناقص" نامیده می‌شوند، در این مورد بحث کنم، برخی از مشکلات موجود را گوشزد کنم و احیانا راهی برای درمانش پیشنهاد کنم.

-----------

یکی از مشکلات بسیاری از کسانی که وارد دنیای عکاسی دیجیتال شده اند، تکیه و اعتماد بیش‌از حد به مانیتور است. مانیتور بدون شک نقش اساسی در عکاسی دیجیتال دارد. اما متاسفانه در بسیاری از موارد باعث مشکلاتی نیز شده است.

مشکل عمده این است که نمایش مانیتور تبدیل به خروجی عمده در عکاسی دیجیتال شده است. تعداد عکسهای چاپ شده نسبت به گذشته کم‌تر شده‌اند و بسیاری از افراد تعداد بسیار محدودی از عکسهای خود را چاپ می‌کنند.

خب چه مشکلی ایجاد می‌شود؟

 اشکال مانیتور این است که اساسا نمی‌تواند عکسها را به درستی نشان دهد. تصمیم گیری در مورد جنبه‌های تکنیکی و یا زیبایی شناسی بر اساس نمایش مانیتور، مشکل و گاه غیر ممکن و از همه بدتر گاه منحرف کننده است. اشکالاتی مانند نویز که در نمایش مانیتوری می‌بینید، در بسیاری از مواقع در چاپ وجود ندارند و یا قابل اغماض هستند. از آن سو، گاه عکسها در مانیتور واجد مشخصات مناسب روشنایی و کنتراست هستند اما در چاپ چنین نتیجه‌ای ندارند. تصمیم‌گیری و بررسی ترکیب‌بندی عکسهای چاپ شده به مراتب بهتر است چون چشم بهتر می‌تواند در عکس سیر کند و همچنین تغییر فاصله عکس با چشم در این روش، بهتر صورت می گیرد.

چه کنیم؟

ابتدا بیاموزیم. با روشهای چاپ خانگی و لابراتواری آشنا شویم و خصوصیات هر یک را بدانیم. سعی کنیم تعداد بیشتری از عکسها را چاپ کنیم. خصوصیات و نکات اساسی چاپ را بیاموزیم. سعی کنیم، اکثر قضاوتها را بر عکس چاپ شده انجام دهیم.

در آینده در مورد چاپ و نکات آن بیشتر صحبت خواهم کرد.

----

090210-nmroshan-2524-2_1.jpg

1/1000s - F8 -ISO400 - @18mm

0921pod02.jpg

عکس از Andrew Biraj ؛ رویترز.                       عکس با اندازه بزرگتر (+)

توضیج عکس: زنی که بین واگن‌های قطار نشسته است تا به Mymensingh، (ناحیه‌ای در بنگلادش) برود. در پایان رمضان، مسلمانان برای جشن عید فطر به خانه‌های خود می‌روند.

از بعد تکنیک، عکاس کارش را دقیق انجام داده است: استفاده از دیافراگم مناسب، سرعت مناسب، بی‌حرکت نگه داشتن دوربین، و فوکوس مناسب.

ترکیب عکس مناسب است: کادر طبیعی، رعایت نسبتها، سطوح، خطوط و ...

وجود زن در مرکز تصویر در ابتدا نظر بیینده را جلب می‌کند و بعد ردیف پاها در بالای آن. وجود عنصر حرکت، دینامیک عکس را زیاد کرده است.

مجموعه‌ای تضادها در عکس دیده می‌شود : بالا و پایین، سکون و حرکت، مرد و زن،

زاویه انتخاب شده در خدمت روایت عکس است: تفاوتها را بهتر بیان می‌کند و بر نسبتها تاکید می کند.

رنگها جذابند. ساده اما دارای کنتراست مناسب

و داستانی که عکس روایت می‌کند: کارگرانی که سفر می‌کنند. بر بالای واگن و میان واگن. پاافزاری ندارند. مردانی که فقط پاهایشان را می‌بینم، زنی که جایی دیگری جز اتصالات بین دو واگن نیافته است، تبعیضی که حتی در اینجا نیز نشانی از آن می‌بینیم.

تصادف جالبی است که TIFF علاوه بر سرنام فرمت معروف تصویری، سرنام جشنواره فیلم تورنتو هم هست که دو هفته پیش فستیوال 2009‌ آن به کار خود خاتمه داد.

tifflogo.gif

اما TIFF در Workflow مدرن عکاسی، جایگاه عظیمی دارد. چرا که نوعی فرمت حدواسط محسوب می‌گردد. حدواسط بین فرمت خام و فرمتهای خروجی فشرده نهایی مانند JPEG. فرمت TIFF بعلت قابلیت دربرگیری فایلهای 16 بیتی اهمیتی فوق‌العاده دارد و قادر است تمام اطلاعات پروسس شده در مرحله پردازش فایلهای خام را به مراحل بعد منتقل نماید.

از سوی دیگر TIFF می‌تواند به عنوان Master File یا فایلهای آرشیو اصلی هنرمند ایفای نقش نماید. فایل‌هایی که هنرمند پس از اتمام کار و تهیه خروجی‌های مورد نظر، به صورت کامل (یعنی به صورت چند لایه و همراه با ماسک‌ها و کانال‌ها) ذخیره می‌کند تا در هر زمانی در آینده که مایل باشد بتواند خروجی مورد نظرش را مجددا تهیه نماید. فایلهای TIFF نیز مانند فایلهای PSD قابلیت ذخیره سازی فوق را دارا هستند.

در ابتدا صحبت از فیلم شد. هر چند به قول ظریفی، دیدن فیلم در تلویزیون و یا لپ‌تاپ مانند "خوردن فسنجان در ساندویچ آن‌هم به صورت ایستاده" است، اما من هر بار که فیلم جدیدی را با کیفیت حداقلی (کیفیت DVD این روزها حداقل کیفیت قابل قبول است) می‌بینم، خدا را شکر می کنم که مانند سالهای دور از چنین نعمتی محروم نیستم. دیدن فیلم جدید و نه چندان مشهوری مانند Burning Plain و یا Låt den rätte komma in که خارج از جریان فیلمهای پر هیاهو هستند، در سالهای گذشته، حداقل برای من مانند یک رویا بود.


درک تن و کنتراست Tone & Contrast یکی از اصول اولیه عکاسی است. این درک در هنگام عکاسی برای فرد لازم است تا هم بتواند اکسپوز صحیح داشته باشد و هم از نور و کنتراست برای کمپوزیسیون استفاده کند. بعد از این مرحله، هنگام پروسس تصاویر، درک بسیار دقیقی از تن و کنتراست لازم است تا هم آنچه که در عکس وجود دارد، بر باد نرود و هم آنچه که وجود دارد را به بهترین وجه، پخته کند. و در نهایت، هنگام چاپ که این درک اهمیتی دوچندان دارد چرا که حتی با وجود صحت مراحل قبل، عدم اشراف به تنظیم تن و کنتراست چاپ، تمام زحمات را بر فنا خواهد داد.

قبلا گفته بودم که برای درک رنگها و کمپوزیسیون آنها در عکس، می‌توان عکس را محو کرد (+) تا تاثیر جزئیات را بر این درک کاهش داد. در اینجا نیز برای درک تن و کنتراست و سنجش آن، می‌توان رنگ را از بین برد تا  درک تن و کنتراست، دقیق‌تر گردد:

090501_nmroshan_4299.jpg

090501_nmroshan_4299_2.jpg

090501_nmroshan_4299_3.jpg

090501_nmroshan_4299_4.jpg

دو عکس پایین، سیاه و سفید شده دو عکس بالایی هستند. که به مراتب دید بهتری نسبت به تن و کنتراست به بیننده خواهند داد. عکس نهایی پس از انجام تمام پروسس‌ها را در این آدرس ببینید (+)


اگر هنگام عکاسی با لنزهای اولتراواید، دوربین کاملا به موازات سطح سوژه نباشد، باعث ایجاد اعوجاج خواهد شد. رعایت این مساله در بسیاری از موارد، بخصوص عکاسی معماری لازم است اما گاهی نیز می‌توان از این عارضه جانبی، در ترکیب‌بندی استفاده کرد. اگر کمی دوربین را به سمت پایین یا بالا Tilt کنیم، اعوجاج‌های جالبی در خطوط و سطوح بوجود خواهد آمد.


tiltdown.jpg

Nikon D700 - 1/640s - F9 -ISO 250 - @14mm

 عکس با اندازه بزرگ‌تر (+)

تخته‌های بارانداز در این عکس کاملا به موازات یکدیگر بودند اما با نزدیک‌کردن شدید دوربین به تخته ها و نیز Tilt-Down کردن دوربین، چرخش خاصی در تخته ها ایجاد شده است که تا گوشه عکس ادامه دارد.

یکی از برتری‌های دوربینهای دیجیتال DSLR در مقایسه با مدیوم فرمت ها در استودیو، امکان عکاسی با فریم ریت بالای آنها است که عکسهای دینامیک از حرکت سوژه‌ها را ممکن می‌کند. ناگفته پیداست که برای همراهی چنین سرعتهای بالایی مانند 10 فریم در ثانیه،‌ نیاز به سرعت Recycle بالای فلاش وجود دارد که محصولی مانند Profoto 8a-Air این کار را ممکن نموده است. این ژنراتور فلاش می تواند تا 20 شلیک فلاش در ثانیه داشته باشد.

Profoto.jpg

Richard Patterson از این قابلیت استفاده جالبی کرده است: او با استفاده از 1D Mark III و Profoto 8a-Air یک موزیک ویدیو برای گروه ایرانی Hypernova تهیه کرده است که در آن از ترکیب 16000 فریم عکس با سرعت 10 فریم در ثانیه که با فلاش نوردهی شده، یک ویدیو Stop-motion ساخته است.

پشت صحنه ساخت این موزیک ویدیو را ببینید:

­

"SINNERS" By Hypernova - Behind The Scenes Directed By Richard Patterson from Common Machine Prod. on Vimeo.

و اصل ویدیو Sinner از گروه Hypernova :

­

HYPERNOVA - "SINNERS" MUSIC VIDEO from Common Machine Prod. on Vimeo.


­
صفحه 32 از 34
صفحه قبلی |<< << < ... 31  [32]  33  ... > >> >>| صفحه بعدی